50 år med feiring av kvinnens verdi
L'Oréal Paris er mer enn et skjønnhetsmerke
L'Oréal Paris er mer enn et skjønnhetsmerke
Vi har alltid vært engasjert i å fjerne barrierer mellom kvinner og deres ambisjoner, og på den måten hjelpe dem til å gjøre egne valg i livet. Og det starter med å kunne gå - fritt og trygt - på enhver gate, i alle verdenshjørner. Trakassering på åpen gate skjer overalt, og tar fra kvinner retten til å føle seg trygge i offentlige rom og det trenger seg inn i deres daglige liv. Fordi dette strider mot alt L’Oréal Paris står for, lanserte merkevaren programmet Stand Up Against Street Chikane, 8. mars 2020. Initiativet ble utviklet etter en internasjonal undersøkelse av L'Oréal Paris og IPSOS, som viste at 78% av kvinner har opplevd seksuell trakassering i offentlige rom. Og blant de spurte rapporterte bare 25% at noen tilbød dem hjelp. I tillegg rapporterte 86% av de spurte at de ikke vet hvordan de skal reagere når de er vitne til seksuell trakassering i det offentlige rom *.
Dette er grunnen til at L'Oréal Paris har besluttet å samarbeide med Hollaback!, en internasjonal NGO som har som mål å utslette alle former for trakassering. Målene for Stand Up er å skape oppmerksomhet og øke bevisstheten rundt problemet med trakassering og styrke 1 million mennesker med Hollabacks "5D's" -metode – et opplæringsprogram om hvordan trygt reagere hvis du blir offer eller vitne til trakassering. Alle kan bli med i Stand Up-bevegelsen ved å trenes opp på standup-international.com, dele det i sosiale medier med et bilde av en ‘D’ på hånden, og følge hashtaggen #WeStandUp.
* Internasjonal studie utført av L'Oréal Paris med IPSOS, med data samlet inn i 8 land med over 15 000 deltakere, april 2019